Als een merk in de markt wordt gezet is het van belang dat het merk duidelijkheid verschaft.
Volgens het Benelux Verdrag voor de Intellectuele Eigendom mogen merken niet beschrijvend, misleidend of tegen de goede zeden zijn.
Zelfs als aan alle bovengenoemde voorwaarden zijn voldaan kan het gebeuren dat het merk toch niet aanslaat bij het publiek.
Het is van groot belang een uitgebreid merkonderzoek in te stellen naar merken die eventueel een bezwaar zouden kunnen zijn voor de nieuwe inschrijving van uw merk, omdat ze gelijk zijn aan of lijken op uw merk. Maar, wat te denken van merkhouders die hun merk in een ander land, een ander taalgebied, deponeren.
Bij deze merkaanvragen is het belangrijk dat het te deponeren merk wordt onderzocht of het merk niet tegen de goede zeden is, niet misleidend of beschrijvend is, of dat het gewoon ontzettend dom is een bepaalde benaming in een land met een andere taal te deponeren.
Een voorbeeld van, naar mijn mening, een merkaanvraag waar niet goed is nagedacht, is het depot van de merknaam Fiat Croma. Wie wil in een bak- en braadproduct rondrijden????
Een ander voorbeeld is het depot van het merk Mitsubishi Pajero. Wie wil graag rondrijden in een Mitsubishi Rukker? En wat te denken van de merkinschrijving KUT gedeponeerd voor onderstellen voor bouwvoertuigen.
Onnadenkendheid bij een merkdepot is ronduit STOM. Het laatstgenoemde woord is overigens een Europese merkinschrijving voor o.a. bouwmaterialen van metaal.
Kortom, het verdient aanbeveling een gedegen taalonderzoek in te stellen als u uw merk deponeert buiten uw taalgebied.
Zo voorkomt u dat uw merk in het buitenland niet gekocht wordt of zelfs belachelijk wordt gemaakt.
Taal is één van de belangrijkste elementen van een merk.
Bij het zien of horen van een benaming kunnen totaal verschillende gedachten bij de consument opkomen. De Duitser drink liever geen koffie en de Fransman geniet van zijn vrijheid en beiden praten zij over Liberté/lieber Tee.
Voor een gedegen merk(taal)onderzoek kunt u ons bereiken via de contactpagina.