Alhoewel de economie in China niet zo snel meer groeit als we jaren gewend zijn, is de groei toch nog altijd wel explosief te noemen in vergelijking met de westerse economieën.

Geen wonder dat ook het aantal merkregistraties in China groot is. Het merendeel van de 8 miljoen merkaanvragen die in 2015-2016 wereldwijd zijn ingediend werden verricht in de Verenigde Staten van Amerika en China.

Degene die in China een merk als eerst registreert in China heeft in beginsel het absolute recht op dat merk en het gebruik van dat merk in het economisch verkeer.

Vergelijkbaar als in de tijd van de aanvang van het internet, toen domaingrabbers alles wat los en vast zat als domeinnaam registreerden om het voor veel geld te kunnen verkopen, worden in China diverse merken gedeponeerd die niet toebehoren aan de deposanten.

Merken als Apple en Tesla kennen deze problemen. Er zijn en worden grote bedragen neergeteld om merken als Tesla of iPad te mogen gebruiken in China. Deze bedragen zijn betaald aan de vermeende merkhouders of worden uitgegeven in peperdure juridische procedures.

In onze intellectueel eigendom praktijk zien we dat veel ondernemers zich bewust zijn van het feit dat merkregistratie een must is. De Benelux en Europa zijn speerpunten van de registratiegebieden, maar merkregistratie in China wordt vaak als zinloos gezien. “Hoe kan je immers je merkrechten handhaven in China” is een vaak gehoorde mening.

Via merkenbureau Den Herder is een registratie in China niet zinloos, maar een uitermate aan te bevelen zaak. Via ons bureau in China registreren wij merken in China, maar handhaven ook uw rechten via het bewakingssysteem. Optreden tegen merkinbreuk en tegen namaakproducten wordt daardoor mogelijk.

Het is aan te bevelen uw merk in China te registeren in het Latijnse schrift, maar ook in Chinese tekens. Zo voorkomt u verkeerde (ambtelijke) vertalingen en wordt uw merk op de juiste wijze geregistreerd.

Wij adviseren tijdige registratie van uw merk in China als u uw merk in China gaat gebruiken.

Vooral in China geldt dat een merkregistratie nooit te vroeg kan zijn, omdat dat het gevaar aanwezig is dat een ander uw merk eerder in China heeft geregistreerd. Daardoor kunt u uw merk daar niet meer kunt gebruiken of moet u uw merk terugkopen. Ook kostbare juridische procedures liggen daarmee op de loer.

Voor advies kunt u contact met ons opnemen via de pagina contact.

Een op maat gesneden oplossing nodig?