Waarom een merk beschermen

Waarom een merk beschermen? Dat is een vraag die wij van merkenbureau den Herder vaak te horen krijgen. Mensen zeggen “iedereen weet toch wie ik ben? En al mijn concurrenten ken kennen mij ook. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan het registreren van mijn merk?”. Hoewel deze gedachten op het eerste gezicht een kern van waarheid bevatten zijn de antwoorden genuanceerder en leiden deze foutieve opvattingen vaak tot zeer kostbare procedures, terwijl die juist voorkomen hadden kunnen worden.

Wat is een merk

Ten eerste moet u weten wat een merk is. Een merk is een teken of een woord waaraan anderen uw onderneming kunnen herkennen. Denk hierbij aan het logo van de Albert Heijn, de gekrulde letters van Coca-Cola, of de naam Shell. Anderen kunnen herkennen van wie het product of de dienst afkomstig is, wat de onderneming in staat stelt goodwill te creëren of een naam van kwaliteit op de markt te brengen.

Waarom merkregistratie

Ten tweede moet u weten waarom u het merk zou laten registreren. Het antwoord is simpel: Als u het registreert kan een ander dat niet. U krijgt het alleenrecht op het voeren van die naam of dat logo. Geen enkele andere onderneming kan uw merk nog voeren voor gelijke waren of diensten. Het belangrijkste aspect hiervan is dat u als merkhouder een sterke positie in de markt kan creëren zonder dat anderen daarvan kunnen meeprofiteren. U bepaalt wanneer, door wie en hoe uw merk wordt gebruikt.

Registreren geeft merkrecht

Ook als u geen grote groeiplannen heeft adviseren wij vaak alsnog het merk te registreren, want voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt duidelijk als we kijken naar de situatie dat u besluit uw merk niet te registreren. U heeft dan geen merkrecht en daarmee ook geen alleenrecht. In beginsel staat het dan een ieder vrij de door u gevoerde naam ook te gebruiken. Anderen mogen uw logo en naam voeren in het economische verkeer, zonder uw toestemming en medeweten. Sterker nog, er bestaat een kans dat de wederpartij het merk zal registreren. Die partij krijgt dan het alleenrecht op het voeren van de naam en/of logo. Uw eigen positie in de markt behouden (of uitbreiden) wordt daarmee sterk bemoeilijkt en vereist vaak hoge kosten in de vorm van een juridisch proces. Al die kosten waren niet nodig geweest als u had besloten uw merk te registreren en het heft in eigen hand had genomen.

Merkrecht en investering

Kortom, het registreren van uw merk is een waardevolle investering in uw onderneming. Uw merk beschermen kan niet alleen behulpzaam zijn bij het uitbreiden of versterken van uw marktpositie, het kan ook toekomstige (prijzige) juridische procedures voorkomen.

Een op maat gesneden oplossing nodig?